Vjerovali ili ne postoji i nešto važnije od novca

by | 30 Aprila, 2016

Uprkos uvriježenom mišljenju da novac najbolje motiviše zaposlenog čovjeka, praksa pokazuje da nas nešto drugo pokreće, a to nešto dolazi od nas samih…

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Kada vam neko pomene dobar posao, na šta prvo pomislite? Visoka zarada, bonusi? To svakako jesu bitne stavke, ali kada malo dublje pogledamo u motive, shvatamo da novac ipak nije presudan kada biramo posao, a posebno kada dajemo otkaz.

Šta podrazumijevamo pod motivacijom? Definisana je kao predispozicija da se ponašamo na svrsishodan način, kao unutrašnja snaga i volja koja nas pokreće da ostvarimo lične i organizacione ciljeve. Čak i samo razumijevanje od čega je sačinjena motivacija, vijekovima je stara zagonetka. Međutim, studije o ponašanju mogu da daju neke odgovore.

Ostatak teksta pročitajte na sljedećim stranama…

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Kada je Frederick Herzberg istraživao izvore motivacije zaposlenih tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog vijeka, otkrio je dihotomiju koja i dalje intrigira i zbunjuje menadžere.

Naime, stvari koje ljude čine zadovoljnima i koje ih pokreću na poslu suštinski su različite od stvari koje ih čine nezadovoljnima. To se najbolje ogleda na sljedećem primjeru: Pitajte zaposlene šta ih čini nesretnima i čućete da govore o malim platama i nezgodnoj radnoj sredini, ili “glupim” pravilima i propisima koja ograničavaju fleksibilnost radnog mjesta i slobode. Faktori sredine mogu da demotivišu, ali čak i kad menadžeri rade briljantno svoj posao, rješavanje ovih problema neće motivisati da rade više i bolje.

Ispostavilo se da su ljudi motivisani interesantnim poslom, izazovima i “teškoćama”, ali i velikom odgovornošću – što su unutrašnji faktori. Ljudi imaju duboko ukorijenjenu potrebu za napredovanjem i dokazivanjem, a posao, odnosno menadžeri bi to trebalo da im omoguće.

People-at-Work

Nemotivisani zaposleni primjetno više odsustvuju sa posla, i manje su lojalni firmi. Zaposleni su motivisani kada imaju doživljaj pravedne raspodjele nagrada prema uloženom radu.

Paradoksalno, to što su neki zaposleni više plaćeni za svoj rad najčešće ne povećava njihovu motivaciju, ali smanjuje motivaciju ostalih zaposlenih. Prodavci su takmičarski nastrojeni, i bitno je da se podstakne ova karakteristika u timu. Zašto? Najbolji prodavci se svakog dana već rutinski suočavaju sa odbijanjem. Potrebno im je takmičenje da ih malo “pogura”.

Dan Arieli iz svoje obimne studije izvodi sljedeće zaključke: Što manje osjećamo da nas na poslu cijene, više novca tražimo za rad; Što je teži projekat, sve smo ponosniji na njega; Znajući da naš rad pomaže drugima može da poveća motivaciju na nesvjesnom nivou.

Uprkos različitim istraživanjima koja pokazuju istu poentu, a to je da unutrašnji faktori imaju najpozitivniji uticaj na motivaciju zaposlenih, menadžeri i dalje favorizuju spoljašnje faktore, posebno finansijske podsticaje. Vrijeme je da praksa sustigne nauku o ponašanju. Imajte na umu da stalno treba da isprobavate različite strategije, jer “sve po starom” neće nikog motivisati.

IZVOR: LIFE CONTENT

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.