Škola počinje: Šta se očekuje od djece, a šta od roditelja?

by | 1 Septembra, 2014

Polazak u školu za svako dijete je velik, poseban, uzbudljiv događaj. S podjednako uzbuđenja i nestrpljenja prvi susret sa školskim klupama očekuju i roditelji budućeg školarca.

photodune-4380917-happy-faces-par1-1200x661-490x270

Za djecu je odlazak u školu velika promjena, moraju da se naviknu na novu sredinu, na učitelje, razredne kolege, školske obaveze, a nije lako nositi se ni s očekivanjima roditelja kada se radi o učenju i ocijenama. Dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti i zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvatanje obaveza, i u tome je uloga roditelja najvažnija i nezamjenjiva.

Roditelji su stub potpore

Zrelost za školu kod djeteta ne dolazi sama od sebe, to je kombinacija različitih faktora, od kojih je najvažniji uticaj porodice, stav roditelja i komunikacija s djetetom. Roditelji moraju u djetetu da razviju osjećaj da je jedinstvena i važna osoba, podstiču ga kroz podršku jer se tako razvija osjećaj sigurnosti i samopouzdanja. Za uspjeh u školi ključna je motivacija, koja proizilazi iz djetetove radoznalosti, potrebe za otkrivanjem novog i potrebe za istraživanjem. Motivaciju treba podsticati, nagradama i pohvalama, a izbjegavati kazne, prijetnje, zastrašivanje. Roditelji bi trebalo da izbjegavaju kritike i kazne, jer one samo produbljuju osjećaj nesigurnosti i neuspjeha. Kad počnu prve školske obaveze, roditelji neka uče zajedno s djecom, ali nikako umjesto njih. Djecu treba naučiti da se nose s neuspjehom, da je ocijena relativna i da se može ispraviti. Važno je razviti mu pozitivan stav i mišljenje o školi.

Zrelost za školu

Dobre preduslove za uspješan početak školovanja ima dijete koje je intelektualno i socioemocionalno zrelo za školu. Na području intelektualne zrelosti, najvažnije je da dijete ima usvojene sljedeće vještine i sposobnosti, a to znači da izgovara glasove čisto i razgovetno, ima usvojene predčitalačke vještine (glasovna sinteza i analiza), da je usvojilo orijentaciju na tijelu, prostoru i papiru, te da se može koncentrisati 15 – 20 minuta na zadatak.

Podsticati samostalnost, razvijati radne navike

Prije polaska u školu kod djeteta treba podsticati samostalnost, da nauči da brine o sebi, sve su to navike koje djeca većim dijelom već usvoje u završnim godinama vrtića. Uz svakodnevne higijenske navike pri jelu, oblačenju, korišćenju WC-a, pranju i brisanju ruku, te u brizi za svoje stvari, kod djeteta treba stvarati i radne navike. Neka dijete ima svoj prostor za učenje u kući, po mogućnosti da je udaljeno od TV aparata, računara, igračaka. Priprema djece za školu obuhvata i razvijanje sposobnosti opažanja i promatranja, vježbe koncentracije, podsticanje psihomotornih vještina, te grafomotorike.

Grafomotoričke sposobnosti

Razvoju pisanja prethodi dobro razvijena fina motorika ruke. Za djecu koja se pripremaju za školu, grafomotoričke sposobnosti mogu se podsticati različitim aktivnostima. Fine pokrete šake i prstiju potrebne za pravilno držanje i korišćenje olovke pospješuju aktivnosti kao što su :

– savijanje papira (pravljenje aviona, šatora, kapa) i sječenje makazama za papir zaobljenih vrhova

– skupljanje sitnih komadića papira, tkanine, sjemenki

– gužvanje starih novina

– nizanje perli, vezivanje čvorova

– igre kockama i slagalicama (pomažu usavršavanju pokreta ruke i šake ali i percepciji prostora i prepoznavanje oblika što će pomoći kasnije u razumijevanju matematičkih pojmova i savladavanju čitanja)

– zakopčavanje i otkopčavanje dugmadi i zatvarača, vezivanje pertli na patikama

– igre testom (kad god nešto mijesite, dajte djetetu komadić tijesta)

– šivenje (postoje uzorci sa izbušenim rupicama kroz koje dijete treba da provuče konac).

Kako savladati napore u prvim školskim danima?

Roditeljima bi bilo najbolje, ako je moguće, da u prvim danima škole uzmu godišnji odmor, kako bi se posvetili djetetu i njegovim prvim koracima u školi. Nemojte svoje roditeljske dužnosti, ali i radosti prenositi na druge osobe, jer dijete želi da podijeli svoje prve utiske i iskustva upravo s mamom ili tatom. Otpratite dijete u školu, važno je krenuti na vrijeme kako se dijete ne bi plašilo da će zakasniti. Ako možete, nakon nastave sačekajte dijete ispred škole. Posvetite mu dovoljno vremena nakon povratka kući. Uz školske obaveze djetetu ostavite vremena i za igru. Važno je da roditelji podstiču djetetovu znatiželju, da zajedno s djetetom prelistaju školske udžbenike, daju djetetu zanimljive knjige, uče kroz igru.

Izvor: žena.hr

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.