Danijela Jokić Vaislay: Kako svjesno koristiti društvene mreže

by | 08.08.2025
ilona titova

Društvene mreže postale su gotovo neizostavan dio naše svakodnevice – posebno za žene koje vode online biznis ili prodaju neku vrstu usluga ili proizvoda online.

Danijela Jokić Vaislaylife coach, u novoj kolumni za magazin Ljepota i Zdravlje piše o tome kako svjesno koristiti društvene mreže i zaštititi sebe i svoj online biznis. 

Društvene mreže u našoj svakodnevnici

Lakoća širenja poruka, povezivanje s kontaktima, mogućnost pregledavanja fotografija i uvida u svakodnevicu dragih ljudi, besplatno promovisanje naših sadržaja, usluga i proizvoda, izgradnja ličnog brenda, pa čak i kreiranje sadržaja poput livestream-ova, priča i reel-ova, kao i podsjećanja na uspomene – sve to učinilo je društvene mreže vrlo popularnim alatom za komunikaciju i razonodu, kao i marketing.

Ali kako sve više naučnih istraživanja utvrđuje i potencijalne štetne posljedice korištenja društvenih mreža – od uticaja na mentalno zdravlje, fokus, pa čak i kvalitet sna – važno je da razmotrimo i onu drugu stranu medalje.

Algoritmi se konstantno mijenjaju i sve je teže organski biti vidljiv našim potencijalnim kupcima, klijentima i pratiocima. Sve više poslodavaca pretražuje kandidate na društvenim mrežama, a objave na socijalnim medijima (poput Instagram-a) postaju vidljive i na Google pretragama (uz nove SEO funkcije!). Postoji i mogućnost da nam u bilo kojem trenutku profil bude suspendovan, da naši privatni podaci i aktivnosti budu korišteni za targetiranje reklama koje nam se prikazuju.

Pitanja privatnosti i sigurnosti postaju sve kompleksnija, i zato je važno da svjesno koristimo društvene mreže i zaštitimo sebe, svoj online biznis, kreativno stvaralaštvo ili brend – ako ga imamo.

O svim tim pitanjima duboko sam kontemplirala ovog ljeta, na godišnjem odmoru, šetajući pješčanom plažom, kada sam vidjela ženu koja je na plaži istovremeno razgovarala s dva mobilna telefona, djelujući pod stresom. Kontemplirala sam tada o današnjoj ‘stalnoj dostupnosti’ uz telefone i internet.

Prisjetila sam se i vremena kada su moji prihodi, dok sam bila na godišnjem odmoru i nisam aktivno objavljivala, stagnirali te koliko sam zahvalna na tome što sam kreirala sisteme u mom online biznisu – poput alata za automatizaciju i prodajnih lijevaka, koji i dok sam na odmoru oglašavaju i prodaju moje coaching programe, online kurseve i digitalne knjige – bez da ja moram da postavljam objave i provodim vrijeme na laptopu ili telefonu. Čak ni nakon što mi je Facebook račun bio suspendovan krajem maja ove godine – čime sam izgubila pristup preko 27.000 pratitelja – moji prihodi nisu bili opali.

Inspirisana mojim nedavnim iskustvom suspenzije na Facebook-u i kontemplacijama na plaži, u ovoj kolumni želim podijeliti svoja promišljanja i savjete, kao life i online biznis coach, o svjesnom korištenju društvenih mreža i mjerama opreza koje bismo trebali imati na umu.

Kako svjesno koristiti društvene mreže

Društvene mreže mogu biti vrijedan alat, ali samo ako ih koristimo svjesno. Kvalitet naših odnosa i vremena koje provodimo s drugima često biva narušen zbog konstantnog gledanja u telefon – bilo tokom zajedničkih porodičnih trenutaka, prijateljskih susreta ili čak tokom odmora.

U mojoj life coaching praksi, neke moje klijentice otkrile su tokom vježbe praćenja vremena da su u WhatsApp grupama i online razgovorima znale provoditi između 45 minuta do čak dva sata dnevno! Danas, kad su telefonski razgovori besplatni, a mi ‘uvijek dostupni’ zbog mobilnih telefona, važno je postaviti zdrave (kako privatne, tako i profesionalne) granice u odnosima i razgovorima, te – ako je to potrebno – svjesno ograničiti vrijeme koje provodimo na ovim platformama.

Također je važno svjesno koristiti sadržaje koji nam služe. Moramo imati na umu da algoritam funkcioniše na principu da što više sadržaja koristimo na određenu temu – više sličnog sazdržaja će nam se prikazivati. Naš feed je zapravo refleksija naših aktivnosti, interakcije i interesa na ovim platformama.

Ne zaboravimo ni važnost povremenog i intencionalnog digitalnog detoksa, čije dobrobiti promoviše sve veći broj stručnjaka za mentalno zdravlje.

Također, trebamo imati na umu da je tokom putovanja i drugih iskustava važno zaista živjeti te trenutke. Nažalost, lako možemo upasti u zamku da više vremena provodimo snimajući, fotografišući i objavljujući – nego što istinski uživamo u trenutku.

Kako zaštititi sebe i svoj online biznis

Ključno je da budemo obazrivi šta objavljujemo – fotografije i objave mogu biti snimljene, sačuvane, screenshoot-ovane – čak i nakon što ih obrišemo. Važno je i da imamo na umu da i naši klijenti, kolege, ili poslodavci – mogu vidjeti naše objave. U današnje vrijeme sve više ljudi (uključujući HR menadžere, investitore, organizatore događaja) koristi društvene mreže kao alat za procjenu ozbiljnosti, autentičnosti, pa čak i stručnosti i popularnosti neke osobe ili brenda.

Također, kada aplikacijama dajemo pristup našem sadržaju, mikrofonu, kameri ili fotografijama – dobro je dva puta razmisliti i detaljno podesiti sigurnosne postavke. Mnoge žene uopće nisu svjesne koliko aplikacija u pozadini ima pristup njihovim podacima, čak i dok nisu aktivno u upotrebi. Nedavno su izašle informacije koje se tiču zabrinjavajućih praksi pojedinih socijalnih medija, kada je u pitanju prikupljanje korisničkih podataka, lokacija, pretraga i čak snimanja zvuka – bez našeg znanja i dozvole.

U svijetu gdje je sve postalo javno, moć je u onome što znamo zadržati za sebe. Čuvanje granica – digitalnih i ličnih – znak je zrelosti.

Iskustvo blokiranog Facebook profila podsjetilo me je i na važnost pohranjivanja važnih fotografija i video sadržaja koji su nastali na društvenim mrežama, kao i da ako nešto prodajemo online ili vodimo online biznis – ne bismo trebali biti oslonjeni samo na jednu platformu i trebamo da napravimo backup svih objava i sadržaja (live stream-ova, reelsa…), jer u slučaju da moramo sve ispočetka, biće nam dragocjeno da ne krećemo od nule, te da imamo alternativni način povezivanja sa prijateljima, klijentima i pratiteljima – putem telefonskog imenika, newslettera, web stranice s vlastitim hostingom, e-mail marketinga i drugih alata koji nama pripadaju i koje mi kontrolišemo.

Nakon 40 dana, moj Facebook račun je vraćen, ali jedna od mojih Fcebook stranica, koju sam gradila od 2013. godine, sa više od 10 000 pratitelja – je obrisana. Nedavna suspenzija na Facebook-u i deaktivacija stranice mi je bila važna lekcija o važnosti diversifikacije online marketinga i njegovanja offline konekcija (bila sam duboko dirnuta kada su mi se prijatelji, kolegice i klijentice javili nakon suspenzije, pitali kako me mogu podržati i podijelili objavu za novi kreativni projekat koji sam lansirala upravo tih dana).

Koliko god društvene mreže bile dio naše svakodnevice, zabave, pa i marketinga i izgradnje ličnog brenda – offline konekcije i prijateljstva su ono što je zaista važno, kao i stvaran život – prisutnost sa dragim ljudima u komunikaciji. Uživanje u trenutku, umjesto gledanja svijeta oko nas ‘kroz ekran’.

ljepotaizdravlje.ba

ilona titova/Getty Images Plus