Šta je negging i zašto to nije flert nego oblik kontrole
Negging u modernim odnosima: kako utiče na samopouzdanje i mentalno zdravlje — i šta učiniti odmah. Vjerovatno je svaka od nas naišla na manipulac...

Ljudi su prestali vjerovati u sretne završetke ili su filmovi postali previše udaljeni od stvarnosti… Zašto nam se više ne gledaju romantične komedije?
Savršen večernji plan često uključuje gledanje dobrog filma. Dugi niz godina, jedan od najpopularnijih i najvoljenijih filmskih žanrova – kako među ženama, tako i među muškarcima – bile su romantične komedije.
Topla priča, ispunjena klišejima o ljubavi i neizostavnim sretnim krajem – činilo se da ne može bolje. No posljednjih godina romkomi gube na popularnosti: možda zato što filmska ljubav više ne ulijeva povjerenje, a možda i zato što gledateljima postaje neugodno kada usporede filmsku bajku sa surovom stvarnošću.
Klasici poput „Zgodne žene“, „Sa ljubavlju, Rozi“ ili „Kako se riješiti frajera za 10 dana“ još uvijek imaju svoju publiku, ali nove romantične komedije sve češće doživljavaju komercijalni neuspjeh. Da li je strast danas rezervisana za turske serije? Ili su jednostavno scenaristi romantičnih komedija ostali zarobljeni u prošlosti?
Ciljna publika romantičnih komedija oduvijek su bile mlađe generacije. Milenijalci su ideju ljubavi oblikovali uz „Kad je Hari sreo Sali“ i „Dok si ti spavao“, dok su Z-generacije odrasle na „Sumraku“ i „Poslije“.
Ali kako godine prolaze, gledatelji shvataju da filmski scenariji rijetko kada imaju dodir sa stvarnošću. Danas se bijeg u bajke sa sretnim završetkom sve češće doživljava kao emocionalno samopovređivanje – zašto dodatno ranjavati dušu lažnim očekivanjima?
Nije tajna da romantične komedije posljednjih godina loše prolaze u kinima. S jedne strane, sve više ljudi prelazi na streaming platforme i preferira duže forme poput serija, koje nude kompleksnije likove i dublje priče.
S druge strane, romkomi se često smatraju manje ozbiljnim žanrom – u njih se ne ulaže mnogo novca, rijetko uključuju vrhunske scenariste i glumce, što se, naravno, odražava na kvalitetu.
Nekoliko očiglednih razloga:
Zastoj u razvoju žanra tokom 2000-ih i 2010-ih
Romantične komedije nisu uspjele da se prilagode savremenim društvenim promjenama, često su promovirale toksične obrasce u vezama, što je postalo neprihvatljivo za današnje kritično i osviješteno društvo.
Promjena društvenih normi i humora
Cijeli komedijski žanr, uključujući romkom, suočava se s izazovima zbog nove percepcije šta je prihvatljivo i smiješno. Ograničenja u sadržaju dodatno udaljavaju odraslu publiku.
Kritike zbog nerealnog prikaza ljubavi
Psihoterapija i savremeno razumijevanje odnosa razotkrili su štetne poruke romantičnih komedija: romantizaciju toksičnih odnosa, zanemarivanje komunikacije, idealizaciju patnje – što sve više odbija publiku koja traži realnost.
Zastarjele priče i klišei
Kliše scene poput „slučajnog sudara u pekari“ i „živjeli su sretno do kraja života“ danas izazivaju dosadu. Odrasli gledatelji traže dublje, iskrenije priče.
Zato smo odlučili analizirati koje obrasce romkomi i dalje uporno ponavljaju – i zašto više ne želimo da nas kupuju slatkastim iluzijama.
Većina romantičnih komedija slijedi gotovo identičnu šablonu: muškarac upoznaje ženu iz snova, nešto ih razdvaja (najčešće njegova greška), on je na kratko gubi, zatim se dešava preokret – dramatičan gest, slučajan susret – i naravno, srećan kraj.
Samo što stvarni život više ne funkcioniše tako. Današnji ljudi drugačije govore o ljubavi, seksu i braku. Stari modeli više ne odgovaraju savremenoj stvarnosti. U scenarijima romkomova, ljubav uvijek dođe da „spasi“ usamljenika: cinika, neženju, autsajdera. Sloboda i samoća se automatski predstavljaju kao problem koji treba „izliječiti“.
Da bi radnja potrajala, junaci su često potpuno različiti: on – bogati poslovnjak, ona – jednostavna djevojka iz naroda; ona hladna intelektualka, on – neozbiljni zavodnik. Uvijek se sretnu pod čudnim okolnostima. Ovaj kliše čak ima ime – meet cute – šarmantan, ali već izlizan način upoznavanja, obično uz nesporazum ili komičnu situaciju.
Roditelji koji ne odobravaju vezu, bivši partneri koji se iznenada vraćaju, odlazak u drugi grad, pogrešno protumačena poruka – sve su to prepreke koje junaci „moraju“ savladati. Jedan od njih vjeruje da „nije rođen za ljubav“, dok drugi pokušava da mu dokaže suprotno. I naravno – ljubav pobjeđuje.
Zrelo, racionalno prihvatanje veze? Teško. Uvijek mora doći trenutak „junačkog gesta“ – kao kad Ričard Gir u „Zgodnoj ženi“ savladava strah od visine. A ako ga djevojka i tad odbije – ne smije odustati! Upravo tu počinju obrasci ponašanja koje danas zovemo – toksičnim.
Romantične komedije pune su poruka koje moderni gledatelji s pravom odbacuju. Evo nekoliko primjera:
Muško-žensko prijateljstvo je nemoguće
Seks se može dijeliti sa svima, osim s partnerom
Seks bez obaveza uvijek vodi ka pravoj ljubavi
Prevara se zaboravlja ako izvinjenje bude dovoljno romantično
Ljubav podrazumijeva promjenu ličnosti
Svaka „Pepeljuga“ mora čekati svog princa
Bez partnera ste nepotpuni
Ljubav je godinama bila tu, samo je niste primijetili
Danas čak i sami režiseri parodiraju ove klišee. Publika više ne vjeruje u romkom bajke jer zna da su scenariji predvidivi, idealizovani i potpuno van realnosti.
To što su zastarjele ne znači da ih treba zauvijek odbaciti. Filmovi poput „Notting Hilla“ i dalje donose utjehu – ne zbog istine, nego zbog snova. I u tome nema ništa loše. Sanjarenje može biti ljekovito.
Romantične komedije više nisu ogledalo stvarnosti, ali ponekad su bijeg koji nam je ipak potreban. Važno je da znamo razliku između fikcije i stvarnog života – i da, unatoč svemu, nastavimo vjerovati u ljubav. Ali onu pravu, zrelu i stvarnu.
Pavel Muravev/iStock/Getty Images Plus