Danijela Jokić Vaislay: Kako konzumiranje kratkih sadržaja utječe na nas?

by | 16.10.2025
Danijela Jokić Vaislay: Kako konzumiranje kratkih sadržaja utječe na nas?

U današnjem svijetu sadržaji traju 15 sekundi, a pažnja se mjeri u lajkovima, stoga postaje sve teže ostati prisutan. Naše misli skaču s teme na temu, a mozak je naviknut na brze dopaminske udare i traži stalnu stimulaciju.

U svojoj novoj kolumni za magazin Ljepota & Zdravlje, Danijela Jokić Vaislay govori o tome kako konzumiranje kratkih sadržaja utječe na nas i na koji način društvene mreže oblikuju naše misli i način komunikacije.

Dugotrajno konzumiranje kratkih sadržaja smanjuje našu sposobnost da zadržimo fokus

Prije nekoliko mjeseci, moj Facebook račun bio je suspendovan — bez prethodnog upozorenja — pri čemu sam izgubila pristup više od 27.000 pratilaca. Nakon četrdeset dana, račun je reaktiviran uz poruku:

“Nakon pažljive reconsideracije, zaključili smo da nije došlo do kršenja pravila. Žao nam je što niste mogli koristiti Facebook.”

Na sreću, zahvaljujući mojoj online prisutnosti i na drugim platformama, moji prihodi nisu opali. Ipak, ovo iskustvo navelo me je na duboko promišljanje o korištenju društvenih medija — kako lično, tako i profesionalno. U prošloj kolumni osvrnula sam se na profesionalne aspekte korištenja društvenih mreža, a u ovoj željela sam se posvetiti utjecaju konzumiranja kratkih formi sadržaja na socijalnim medijima na naš fokus i kapacitet pažnje — posebno jer sve više istraživanja donosi zabrinjavajuće uvide na ovu temu: konzumiranje velikih količina kratkih formi sadržaja na društvenim mrežama negativno se odražava na naš kapacitet pažnje i sposobnost fokusiranja.

Umjesto scrollanja – prisutnost

Psiholog i autor Jonathan Haidt više je puta upozorio da kratke forme video sadržaja, poput TikToka, Reel-ova i YouTube Shorts-a, doslovno preoblikuju naš mozak tako da stalno traži novitete. Naše neuronske mreže postaju naviknute na stalnu stimulaciju — kratke, brze, intenzivne ‘dopaminske’ udare.

Haidt objašnjava da dugotrajno izlaganje ovakvom sadržaju smanjuje našu sposobnost da zadržimo fokus, vodimo duže razgovore, čitamo knjige, gledamo filmove ili slušamo podcaste i predavanja bez stalnog posezanja za telefonom. Nasuprot tome, konzumiranje “duže forme” sadržaja — čitanje knjiga i magazina, slušanje podcasta i predavanja ili gledanje dužih filmova — zapravo hrani i njeguje našu pažnju.

Istraživanja Univerziteta Stanford i Univerziteta u Kopenhagenu pokazala su da redovno konzumiranje kratkog sadržaja (posebno u video formi) povećava prag dosade i smanjuje sposobnost za duboko razmišljanje. U jednom eksperimentu, učesnici koji su mjesec dana izbjegavali kratke video forme i umjesto toga čitali knjige ili duže članke, pokazali su značajno poboljšanje koncentracije, raspoloženja i kvaliteta sna. Drugim riječima — naš mozak jednostavno reaguje na način na koji ga treniramo.

Naše bake i mame čitale su knjige i romane u nastavcima, čekale nova izdanja magazina i vodile duge razgovore licem u lice, dok naša generacija — i pogotovo mlađa — živi u svijetu “scrollanja”: sadržaji se smjenjuju brzinom svjetlosti, a naš unutrašnji ritam se nesvjesno prilagođava vanjskom tempu. Naravno, problem nije u tehnologiji samoj po sebi — važno je da digitalne sadržaje konzumiramo svjesno.

Društvene mreže kreirane su tako da generiraju profit na našoj pažnji — naša pažnja je valuta. Kada to osvijestimo, možemo prestati biti pasivni konzumenti i početi birati kako, kada i koliko sadržaja konzumiramo.

Produbite sposobnost fokusa i retencije pažnje u digitalnom dobu

Postoje jednostavne, ali izuzetno moćne prakse koje nam mogu pomoći da ponovo njegujemo fokus i dublje prisustvo u svakodnevnom životu:

  • Birajte sadržaje dužeg formata

Čitajte više članaka i magazina poput ovog. Čitajte knjige.Pohađajte seminare i slušajte duža predavanja ili edukativne, informativne (duže) podcaste.Dajte svom mozgu priliku da “uđe u tok”, umjesto da skače s teme na temu svakih 15 sekundi.

  • Ograničite kratke video forme sadržaja

Dajte prednost dužim formatima koji će vam pomoći da trenirate pažnju, prisutnost i fokus.

  • Njegujte offline konekcije

Njegujte autentične, dublje odnose, saradnje i prijateljstva. Nazovite prijatelje. Organizujte druženje. Uživajte u razgovoru uz kafu bez telefona na stolu i distrakcija.

  • Boravite u prirodi bez ekrana

Istraživanja pokazuju da samo 20 minuta dnevno provedenih u prirodi bez telefona značajno smanjuje stres i vraća fokus.

  • Praktikujte mindfulness i digitalni detox

Dovoljno je odrediti nekoliko sati dnevno ili jedan dan sedmično bez društvenih mreža i praktikovati svjesnost i prisutnost u trenutku. U tome vam mogu pomoći praksa mindfulness meditacije, boravak u prirodi, kao i isključivanje notifikacija na telefonu.

  • Praktikujte kreativne aktivnosti i hobije

Kreativnost je jedan od najljepših načina da praktikujemo prisutnost u sadašnjem trenutku – naš um se spontano usmjerava na proces, a ne na rezultat. Slikanje, pisanje, dizajn, kao i mindful kuhanje, uređivanje prostora, slaganje cvijeća ili izrada ručnih radova mogu postati male ‘svakodnevne meditacije’ koje nas usidre u trenutku i treniraju fokus.

  • Njegujte konekcije offline

Kada njegujemo odnose uživo — kroz razgovor, susret, zajedničko iskustvo — naš fokus i prisutnost se prirodno produbljuju. U digitalnom svijetu nerijetko zaboravljamo na snagu jednostavnog, direktnog kontakta. Harvard Business Review ističe da su zahtjevi upućeni licem u lice čak 34 puta uspješniji od onih poslanih putem e-maila. Ovaj podatak naglašava ono što duboko znamo: ništa ne može zamijeniti autentičnu, živu komunikaciju među ljudima.

Kako biti prisutni uz konzumiranje kratkih sadržaja

Društvene mreže dio su modernog života — mogu biti zabavne, edukativne i inspirativne, te snažan alat za izgradnju ličnog brenda, marketing i prodaju naših usluga i proizvoda. Ali, ne smijemo zaboraviti da su one alat — i da ih trebamo koristiti svjesno i s namjerom, te da u bilo kom trenutku možemo na istima biti suspendovani i izgubiti pristup svim našim digitalnim sadržajima, kontaktima, stranicama i pratiteljima (koje smo godinama gradili).

Kada biramo da čitamo knjige i magazine, pohađamo seminare i predavanja, družimo se uživo i produbljujemo fokus kroz duže forme sadržaja i komunikacije — mi zapravo biramo dubinu umjesto površnosti, prisutnost umjesto raspršenosti, i autentičnije odnose.

Možda je upravo sada pravi trenutak da zastanete, udahnete duboko… i umjesto scroll-anja, otvorite knjigu ili inspirativan magazin, odvojite vrijeme za meditaciju ili jednostavno — izađete vani bez telefona.

Aida Olević Maljević

WeBond Creations/Getty Images Plus